Akiko MUTO

PORTFOLIO

muto01

muto01

w+a+t+e+r+w+a+y
水の路 w+a+t+e+r+w+a+y

2014
Cloth from Fukagawa area, artificial leather, others
Dimensions Variable

Description
This work has used the image of the "waterway" that characterized the Kiba and Fukagawa district near Museum of Contemporary Art Tokyo.
The fabric blocks were created using materials donated by people living in the neighborhood of the museum. The blocks were produced in the workshop being held by the shopping street and primary school. This is participatory art, and visitors are welcome to connect and separate the parts in this exhibition.

東京都現代美術館の近隣の木場、深川地域の特徴である「水路」をテーマに、水の流れをイメージした制作した布製ブロックのインスタレーション。布製ブロックは、深川近隣の地域の人々から提供された浴衣や手ぬぐいなどの布を使い、地域の商店街や、近隣の小学校などでのワークショップで制作されている。期間中、来場者はこれを一つ一つ、自由に繋げたり外したりすることができる。




muto06

muto06

Garden of memories T+S+U+M+A+R+I
思い出の庭 T+S+U+M+A+R+I

2012
wood, paint
Dimensions Variable

Description
Scraps of clothing no longer worn are collected from community residents, formed to show the natural colors composed by the citizens of Tsumari, and created into parts of plants. As a plant grows, so too does this artwork.

着物の町である十日町で、地域住民から着なくなった着物などのハギレを集め、妻有の民からなる自然な色を形にしていく作品。十日町の皆さん(商店街、十日町小学校の生徒の皆さんなど)と展示会期前に、植物パーツを大量に制作。会期中もワークショップをおこない、更にパーツは増え、植物が成長するように作品がつながり、変化していく。




muto01

muto01

g+a+r+d+e+n
2011
artificial leather, others
Dimensions Variable

Description
These works were produced to reflect the image of plants, and the idea of space and linking of human being.

「空間と人のつながり」をテーマに制作。植物をモチーフに作られた様々な緑色のパーツを、一つ一つ、自由に繋げたり外したりすることが可能。会期中に会場に浮かび上がる新しい庭のかたち。




muto02

muto02

c+o+l+o+r
2010
artificial leather, others
Dimensions Variable

Description
These works were produced to reflect the colors and the idea of chains or linking that I felt were characteristic of vivid jewelry. This is participatory art, and visitors are welcome to connect and separate the parts.

色鮮やかなジュエリーの特徴から得た、「色」と「連鎖」を元に制作。カラフルな色で作られた様々な形のパーツを、来場者はこれを一つ一つ、自由に繋げたり外したりすることが可能。会期中に行われる、色と形についての伝言ゲームのような、来場者参加型アート。




muto07

muto07

Lost articles tent
無くしものテント

2009
clothes, papers, others
Dimensions Variable

Description
Guided by words, places, and objects as clues, this project aims to discover lost objects and forgotten memories in order to complete the “Tent of Lost Items.” Prior to the Triennial, the artist held a workshop with local residents in which participants were asked to write down old tales and stories pertaining to everyday life on sheet of paper. She then created the “Tent of Lost Items” by sealing the paper into patchwork pockets. The same process was repeated during the Triennial, and more than 600 sheets of paper filled with participants’ memories were made alive in the artwork.

無くしたもの、無くなった場所、昔会った人などをテーマに、人々の記憶の底に埋もれている「失われたもの、できごと」を探し、 コラージュや小立体などの形にしていく、参加型プロジェクト。 パッチワークのコマが1つずつポケットになっていて、ワークショップで作った作品が入るようになっている。 人々の記憶がいくつもの物語としてテントのギャラリーに浮かび上がる。




muto07

Office of lost things
なくしもの屋

2013
Felt, artificial leather, others

Description
Guided by words, places, and objects as clues, this project aims to discover lost objects and forgotten memories at the "Office of lost things". Some images in a forgotten memories of other people were reproduced in silhouette by Muto, and those works were exhibited in "Office of lost things". The workshop was taken place during the exhibition, The lost things made by participants floated in the place as a lot of stories.

「言葉、場所、もの」などをキーワードに、記憶の奥底に埋もれている、失われたものや出来事を「なくしもの屋」で探し出すプロジェクト。人々の忘れられた記憶の中のイメージは、作者によってシルエットとして再び形に作られ、それらの作品は「なくしもの屋」に展示される。期間中にワークショップも開催され、参加者が作った「なくしもの」が、いくつもの物語として会場に浮かび上がる。

muto07

Personage/人
2013
artificial leather, others
230 × 300 × 32 mm

Cover/瓦カバー
2013
cloths
360 × 950 mm

Color/色を塗る
2013
wood, paint, others
Dimensions Variable

Cat bag/猫袋
2013
cloths
300 × 750 mm




muto03

muto03

-Nippon-style fragments-
Crane or Pheasant
h>i>g>h>t
p+i+n+e
My bowl
Cover
Tiles
Fragments
2012
artificial leather, old cloths, acrylic on pepper, others/p>

Description
I aim to produce works which use images of Japan as a motif. These images changed and evolved organically in the process of the pieces being made. I noticed that the motifs which I thought to be an image often associated with Japan turned out to be different. They might be different from the image the world has of Japan and the public sense them. The image for Japan which one has may be fragile like a thin cover and vain like the container that seems to be broken. Most of this work was sewn. The contents of the three-dimensional pieces used soft material such as cotton and urethane sponge. Some of the parts of these works can be rearranged and changed until you find your favorite form.

ふと、日本という漠然としたイメージについて考え、それらをモチーフに日本をアウトライン化した作品にしたいと思いました。日本の中にいて感じる「日本」の内側からの日本のイメージと、海外に出た時や海外の友人などと話している時に感じる「日本」の外からの日本のイメージとの相違から生まれた作品。




muto04

muto04

Back room-Rough sketch of the house and the colors-
奥の部屋-下書きの家と色

2007
wood, urethane paint
1,780 × 1,700 × 100 mm

Leaves of the cycad grows toward-Rough sketch of the house and the colors-
手前に生える蘇鉄の葉-下書きの家と色

2007
wood, urethane paint
650 × 575 × 1,010 mm




muto05

muto05

Groundless garden
底が抜けた庭

2004
wood, paint
1,000 × 1,000 × 1,150 mm

Branch grows from the tree
その木からのびる枝

2004
wood
100 × 120 × 770 mm